Fra og med Cordel 2.0, revisjon 77 har vi lagt til funksjonalitet for innsending av ny mva-melding (les her om hvorfor dette ble innført). Her kan du lese mer om hva som er nytt og hva som er endret.
Mva-melding i Cordel 2.0
Alle eksisterende bilag og posteringer vil bli automatisk gått gjennom ved første oppstart av Cordel etter oppdatering og justert slik at formatet passer til ny mva-melding (alle posteringer mot mva-kontoer skal få mva-kode).
- Menypunktet endrer navn på «Skattemelding» til «MVA-melding»
- Ny innloggingsmetodikk ved innsending til Altinn – du kan nå benytte deg av MINID, BANKID, BUYPASSID og COMMFIDES.
- Det oppfordres fra skatteetaten til å levere mva-meldingen direkte fra regnskapssystemet, og vi har tilrettelagt for dette. Det er også endret slik at innsendingen ikke lenger må signeres i Altinn.
- Det er innført knapp for å hente opp kvittering på innsendt mva-melding i mva-oppgjørsvinduet. Knappen heter Kvittering fra Altinn og ligger under Send til Altinn i vinduet til mva-meldingen.
- Denne Kvittering fra Altinn-knappen vil først være aktiv etter at mva-meldingen er innsendt OG status er sjekket i Cordel. Trykk på Sjekk Status (F9) og hvis statusen endrer seg og viser at mva-meldingen er sendt, da kan hente kvittering ved å trykke på Kvittering fra Altinn-knapp.
- Det er ikke lenger nødvendig å koble Cordel mot Altinn i Altinn-portalen. Det er nok å logge inn med bank-id, bank-id på mobil og de andre innloggingsmetodene som nå er tilgjengelig. For å kunne sende inn mva-meldingen til Altinn må du ha en rolle på organisasjonsnummeret som tillater både innsending og signering:
- Roller som kan sende inn:
- Ansvarlig revisor
- Regnskapsmedarbeider
- Regnskapsfører uten signeringsrett
- Revisormedarbeider
- Roller som kan signere:
- Begrenset signeringsrett
- Kontaktperson NUF
- Regnskapsfører med signeringsrett
- Roller som kan sende inn:
- Nytt og forenklet mva-oppsett på innstillingene i regnskapsåret.