77.5 – lansert 27.01.21
Ny versjon av Cordel 2.0 er nå tilgjengelig, nedenfor kan du lese mer om nyhetene og endringene.
Nyheter
Automatisk sjekk mot ELMA-registeret
Ved utsendelse av faktura vil kunder som er meldt inn i ELMA-registeret automatisk oppdateres slik at faktura sendes som EHF. Nåværende fakturautsendelse vil også gå på EHF, og det vil komme en rapport over hvilke kunder som er oppdatert.
- Funksjonen gjelder ikke Vipps Faktura, her brukes «Sjekk aksesspunkt» som tidligere.
- Funksjonen kan skrus av ved å gå til «Fakturering» à «Konfig» à «Standard Fakturaopplysninger» à Gå til fliken «eFaktura(F9)» à sette på kryss for «Deaktiver automatisk EHF-oppslag».
- For mer informasjon om EHF og Vipps Faktura gå til våre kundesider
Ny MVA-melding
Alle eksisterende bilag og posteringer vil bli automatisk gått gjennom ved første oppstart av Cordel etter oppdatering og justert slik at formatet passer til ny MVA-melding.
- Menypunktet endrer navn på «Skattemelding» til «MVA-melding»
- Ny innloggingsmetodikk ved innsending til Altinn – du kan nå benytte deg av MINID, BANKID, BUYPASSID og COMMFIDES.
- Det oppfordres fra skatteetaten til å levere mva-meldingen direkte fra regnskapssystemet, og vi har tilrettelagt for dette. Det er også endret slik at innsendingen ikke lenger må signeres i Altinn.
- Det er innført knapp for å hente opp kvittering på innsendt MVA-melding i MVA-oppgjørsvinduet. Knappen heter «Kvittering fra Altinn» og ligger under «Send til Altinn» på vinduet til MVA-meldingen. Denne knappen vil først være aktiv etter at MVA-meldingen er innsendt.
- Det er ikke lenger nødvendig å koble Cordel mot Altinn i Altinn-portalen. Det er nok å logge inn med bank-id, bank-id på mobil og de andre innloggingsmetodene som nå er tilgjengelig. For å kunne sende inn MVA-meldingen til Altinn må du ha en rolle på organisasjonsnummeret som tillater både innsending og signering:
- Roller som kan sende inn:
- Ansvarlig revisor
- Regnskapsmedarbeider
- Regnskapsfører uten signeringsrett
- Revisormedarbeider
- Roller som kan signere:
- Begrenset signeringsrett
- Kontaktperson NUF
- Regnskapsfører med signeringsrett
- Roller som kan sende inn:
- Nytt og forenklet MVA-oppsett på innstillingene i regnskapsåret.
Sjekklister Cordel KS | HMS
Det er nå lagt til at sjekklister fra Cordel KS|HMS kan benyttes på ordrer som har sitt utspring fra en serviceavtale.
- Krever at det opprettes nye malordrer som kobles til eksisterende og nye serviceavtaler av bruker med kobling mot Cordel KS|HMS
- Nye malordrer må deretter settes inn på aktuelle serviceavtaler
- Den som oppretter ordre fra en serviceavtale, må være koblet mot Cordel KS|HMS
Nye felt i Cordel Datavarehus
- Customer
- Organisasjonsnummer
- Employee
- Timelønn
- Status (aktiv / sluttet)
- Saksbehandler
- Egendefinerte felt
- SupplierInvoices
- Department
- Voucher
- registeredDate
- Voucher/Postings
- valueDate
- Project
- ProjectReference – prosjektnummer i cordel (ProjectNumber er Cordels ordrenummer)
- ProjectName – prosjektnavn
- SupplierInvoice
- RegistrationDate – dato registrert i Cordel
- LedgerDate – bokføringsdato
- Source – “Manual” eller “Autofakt” (vi har allerede et Fakturatype-felt (InvoiceType) som brukes til å skille faktura/kreditnota)
Andre forbedringer/endringer:
- «Utført av:» blir nå lagt til seddel på timeregistreringer fra Cordel UTE
- Flere mindre utbedringer