MERK: eFaktura Privat krever aktivering før man kan starte å sende faktura. Om du er usikker om det er aktivert for eFaktura Privat hos dere ta kontakt med vår salgsavdeling her: https://kundesider.cordel.no/hc/no/requests/new
Hva er eFaktura Privat?
eFaktura er elektronisk faktura fra bedrift til forbruker. Cordel leverer eFaktura gjennom sitt aksesspunkt fra din bedrift til forbrukeren, og kan fra brukerens perspektiv minne om elektronisk faktura mellom bedrifter (EHF faktura).
eFaktura tjenesten gjør at forbruker enkelt kan få regninger fra alle eFakturautstedere forbrukeren har avtalt kjøp av varer og tjenester fra dersom du har “Ja takk til alle” på en betalingsflate som tilbyr eFaktura. Du mottar eFaktura i en eller flere av dine betalingsflater og de må godkjennes eller slettes der. En betalingsflate er f.eks. nettbanken din, mobilbank, Vipps osv. I mai 2022 måtte man som eFakturakunde (forbruker) gi en generell aksept for eFaktura for å fortsette å være eFaktura-bruker. Det er dette som omtales som «Ja takk til alle». Med en slik generell aksept vil det bety at din bedrift også kan sende eFaktura til dine privatkunder (forbrukere) uten å avtale det på forhånd, så lenge kunden har aktivert eFaktura i sin betalingsflate. Alle som har takket ja til alltid eFaktura finnes i et sentralt eFaktura register som Cordel sjekker opp mot, og setter kunden opp med de rette innstillingene i Cordel for å sende eFaktura.
Hvordan fungerer det i Cordel?
Kunden settes opp automatisk med eFaktura Privat dersom brukeren har lagt inn tilstrekkelig med opplysninger og eFaktura registeret returnerer beskjed om at kunden kan motta eFaktura Privat. Opplysningene som må legges inn er følgende:
- Fornavn
- Etternavn
- Adresse
- Postadr:(Postnr, PostSted)
- Mobiltlf
Det er når mobiltlf. blir lagt inn at selve sjekken utføres. Det betyr at brukeren først må legge inn informasjon på de andre feltene nevnt over og så mobiltlf. til slutt. Dersom kundens opplysninger matcher med informasjonen i eFaktura registeret vil kunden settes til eFaktura Privat på feltet «Elektronisk faktura» under fliken «Salgsinformasjon». I tillegg får du en melding som forteller at dette er satt opp.
Du kan via sjekk aksesspunkt funksjonen i Cordel gå gjennom alle kunder du har liggende inne og sjekke om de kan motta elektronisk faktura. Da sjekker Cordel først EHF registeret på kunder som har et org.nr., deretter eFaktura registeret på alle andre kunder. Etter sjekken får du en liste over hvilke kunder som kan settes opp med eFaktura Privat og du må gå gjennom denne og ta vekk krysset på de kundene som ikke skal settes opp med eFaktura Privat. Dette er viktig å gjøre da man kan oppleve å få bedrifter med forslag om å sette opp eFaktura privat dersom det ikke ligger inne org.nr. og det på mobiltlf. ligger inne en faktisk person sitt mobilnr. For å aktivere denne sjekken trykker du på Konfig → Sjekk aksesspunkt når du står i kunderegisteret.