Alle som skal benytte Cordel, må være definert i brukerkonfigurasjon. Her beskriver vi hvordan du registrerer brukere og gir riktig tilgang.
For å definere brukere, gå til menypunktet Brukerkonfigurasjon under Systemkonfigurasjon i hovedmenyen.
Velg [Ny] for å lage en ny bruker eller [Forandre] for å endre den brukeren som markøren er plassert ved. Du får fram et vindu med en del skilleark, og her følger en detaljert forklaring.
Brukerinfo
De tre feltene som må fylles ut her er navn, initialer og passord. Initialene er det som brukes ved pålogging, og må selvsagt være unikt. NB! Bruk kun tegn som finnes i det engelske tegnsettet (bokstavene A-Z), samt tallene 0-9. Database-motoren vil lage en såkalt logg-fil for hver enkelt bruker, og da liker den f.eks. ikke Æ,Ø eller Å.
Bruk knappen [Kopier] for å kopiere data fra en annen bruker. Du vil da få opp en liste over de øvrige brukerne i systemet. Når du velger en av dem, vil de aller fleste av den valgte brukerens egenskaper kopieres til den brukeren du redigerer i øyeblikket. Dette kan spare deg for mye arbeid når mange brukere skal defineres.
Tilgangskontroll
Under skillearket [Tilgang moduler] setter en opp hvilke registre/funksjoner brukeren skal ha tilgang til. Tilgang kan tildeles på fire nivå:
- Ingen tilgang betyr at brukeren får beskjeden «Du har ikke tilgang til denne funksjonen» når han prøver å gå inn på den.
- Lesetilgang betyr at brukeren kan gå inn i registeret/funksjonen og se på data, men alle felter vil være sperret for redigering.
- Skrivetilgang betyr at brukeren kan lagre, endre og slette data.
- Administrator betyr at brukeren (i tillegg til skrivetilgang) kan konfigurere registeret (knappen [Konfig] vil være tilgjengelig).
Skillearket har også knappen [Oppdater alle] som kan benyttes for å sette samme tilgangsnivå på alle funksjoner.
Referanse-nummerering
Alle ordrer og tilbud får i Cordel tildelt et unikt løpenummer. I tillegg får de også automatisk tildelt en unik referansekode, og i dette skillearket kan en påvirke hvordan denne koden lages. Som standard-verdi foreslår systemet brukerens initialer etterfulgt av et seks-sifret løpenummer (se eksempel nedenfor). I et flerbruker-miljø ser en da straks på referanse-nummeret hvem som har laget tilbudet/ordren. Prefiks (det som står foran løpenummer-delen) kan bestå av maksimalt seks tegn, og løpenummeret kan ha maksimalt seks siffer.
Dersom du ønsker å ha et referanse-nummer som består av årstall, signatur, pluss tre-sifret løpenummer (f.eks. 20KD-001), kan du sette prefiks til 20KD- og antall siffer i løpenummer til tre. Da må du huske å endre prefiks når en går inn i et nytt år. Husk at alle brukere bør ha samme formel, men (selvsagt) med annen signatur.
Skjermbilde-oppsett
I skjermbilde-oppsettet setter du hvordan Cordel skal se ut og hvordan Cordel oppfører seg når man åpner nye register.
Generelle valg i alle register:
- Fargevalg: Her bestemmer du fargene i Cordel
- Skrifttype i skjermbilder: Her bestemmer du skrifttypen som Cordel bruker i menyer og register
- Skrifttype i fritekst/notat: Her bestemmer du standard font og størrelse på fritekst og notatfelt i Cordel.
Registre/Redigeringsvindu åpnet fra hovedmenyen:
- Åpne Vinduer: Her bestemmer du om registrene skal legge seg som faner i bunnen av Cordel eller om registeret skal åpne seg som et eget vindu der du bare kan åpne et om gangen.
- Minimere Hovedmenyen: Her kan du velge om hovedmenyen skal lukke seg når du går inn i et register.
Registrerings-vindu med flere skilleark:
Her velger du om du vil starte i første skillearket eller der du sist var når du åpner en Ordre/kunde/tilbud/etc.
Kommunikasjon
Her velger du hvordan denne brukeren sender epost fra Cordel. Du har 4 valg:
- Bruk Cordel epost: Denne åpner Cordel epostklienten og du kan velge eposter som ligger lagret på kunden å sende til. Den vil deretter sende direkte igjenom din epost-klient uten at den åpnes i den lokale epost-klienten
- Bruk standard e-postleser fra Windows direkte: Her åpnes din lokale epost-klient uten å gå via Cordel epost
- Bruk Cordel epost, men aktiver din epost-klient: Denne vil først åpne eposten i Cordel epost slik at du kan velge eposter som ligger lagret på kunden og når du trykker send vil den åpnes i din lokale epost-klient før sending
- Bruk Cordel epost med valgt integrasjon: denne velger du om dere har Office 365 eller skal sende epost via SMTP. OBS: Bruker dere CordelSkyen skal denne instillingen alltid være valgt.
Integrasjoner
Epost-innstillinger:
Microsoft Graph: Denne velger du dersom dere bruker epost via Office 365.
SMTP: Denne velger dere dersom dere har en annen epostleverandør som ikke går via Office 365 og har egen SMTP instillinger.