SMTP står for Simple Mail Transfer Protocol og er en standardisert protokoll som beskriver hvordan e-post skal sendes fra en datamaskin til en annen, som regel over et nettverk.
E-post fra Cordel kan sendes via SMTP. Benytter man denne metoden når man sender e-post fra Cordel vil utgående e-post lagres i Outlook kun om man benytter Office 365. Utgående e-post vil kunne legge seg i utboks i dokumentfanen, men dette forutsetter at dette er aktivert i brukerprofilen.
Om dere har Office 365 støtter ikke den lenger SMTP. Se oppsett for Office 365 her.
Sett opp generelle SMTP-instillinger – velg «Systemkonfigurasjon» -> «Systemlisens» og «Integrasjon»:
Port 25 er ikke støttet i Cordel skyløsning.
Deretter individuelle brukerinnstillinger – velg «Basisregister» og «Medarbeidere»:
«Cordel bruker» må kobles til en Cordel inne bruker. Om ikke dette kobles blir konfigurasjon i systemlisens brukt fremfor konfigurasjon til aktuell medarbeider.
Innstillinger i brukerprofilen
Sett brukerinnstillinger via innstillinger i hurtigmeny eller via «Hele menyen», «Systemkonfigurasjon», «Brukerkonfigurasjon», Klikk deg inn på aktuell bruker. Legg deretter inn ønskede innstillinger under fanen «Kommunikasjon (F5)».
I Cordel sky benytter man valget «Bruk Cordel epost med valg integrasjon» under «Sending av e-post». Huk av for automatisk lagring av utsendelser i ønskede moduler.
I Integrasjoner fanen, velg SMTP i feltet «Epost-innstillinger» -> «Integrasjonstype»
Automatisk signatur i utgående e-post:
Her kan du velge eksisterende standardtekster. For å opprette ny standardtekst går du til «Hele menyen», «Basisregistre», «Standardtekster» og «Ny». Her kan du kopiere inn ønsket e-postsignatur. Husk å legge inn et unikt standardtekst nummer og gi teksten et fornuftig navn. Ved opprettelse av ny standardtekst, må du logge ut og inn i Cordel for å få teksten tilgjengelig for valg i brukeroppsett.