Man kan sette ulike tilganger til forskjellige personer/roller i Cordel. Disse tilgangene setter man i brukeroppsettet. Brukertilganger for bilagsregistrering, inngående faktura og hovedbok i Cordel må settes spesifikt i aktuelt register.
For å endre/sette brukertilganger i brukeroppsettet velg «Hele menyen» –> «Systemkonfigurasjon» –> «Brukerkonfigurasjon». Husk at brukeren du ønsker å endre/redigere brukertilganger på må være logget ut av Cordel for at dette skal være mulig.
Dobbeltklikk på brukeren du ønsker å redigere tilgangene på, evt. opprett ny bruker for en helt ny bruker. Gå inn på fanen «Tilgang Moduler (F2)». Her setter du de forskjellige tilgangene brukeren skal ha.
Du kan stort sett velge mellom følgende:
Ingen tilgang | Brukeren kommer ikke inn i modulen/menyvalget |
Lesetilgang | Brukeren får lov til å gå inn å se, men kan ikke gjøre endringer |
Skrivetilgang | Brukeren får lov å gjøre endringer og lagre |
Administrator | Full tilgang |
Her finner du oversikt over alle dine moduler og kan velge ønsket tilgang:
Ønsker du å sette samme brukertilgang på alle moduler velg «Oppdater alle».
Når brukeren er opprettet er det også mulig å trykke på «Viser brukerens innstillinger» i hovedmenyen for å se tilganger og innstillinger for innlogget bruker.
Tips og Triks
På tilgangen som gjelder «Utskriftsdefinisjoner (Utskr/Import/..-def)» anbefaler vi å sette enten «Full tilgang» eller kun «Endre og bruke». Ved «Full tilgang» har man mulighet til å opprette nye definisjoner (hvor du også kan kopiere fra en gammel). Settes det «Endre og bruke» vil du kun få lov til å redigere definisjonen og bruke endringene den ene gangen. Neste gang du går inn på definisjonen vil den være tilbakestilt til utgangspunktet.
Andre brukertilganger
Brukertilganger for bilagsregistrering, inngående faktura og hovedbok i Cordel må settes spesifikt i aktuelt register.
Brukertilganger for bilagsregistrering
For å endre brukertilganger for bilagsregistrering gjør du følgende:
Brukertilganger for inngående faktura
For å endre brukertilganger for inngående faktura gjør du følgende:
Brukertilganger for hovedbok
Endring av brukertilganger for hovedbok: Hele menyen – Regnskap – Hovedbok, samme fremgangsmåte som for bilagsregistrering (se over).