Oppsett
Det går an å ha ett, seks eller 12 mva-oppgjør per år. Det vanligste er seks – altså to og to måneder. Dette konfigureres i «Hele menyen»-> «Regnskap»-> «Ajourhold regnskapsår», og kan ikke endres i løpet av året. I resten av denne artikkelen forutsetter eksemplene at man har seks mva-perioder, og dermed at f.eks begge periodene (månedene) i en mva-periode må være avsluttet før du kan bokføre mva.
Du kan skrive ut skyldig mva flere ganger i løpet mva-perioden. Utskrift aktiverer ingen funksjoner, så du må aktivt velge å bokføre mva når oppgjøret skal føres i hovedboka. Perioder i Cordel er definert som måneder, så for å få bokført en mva-periode (to måneder) må altså begge de aktuelle månedene være avsluttet. Dette gjøres i «Hele menyen» –> «Regnskap» –> «Periodeavslutning».
Du kjører MVA-oppgjør slik:
- Klikk på «Hele menyen» –> «Regnskap» –> «MVA-melding»
- Velg ønsket termin
- Trykk på Bokfør og det genereres automatisk et diverse bilag i bilagsregistrering
- Skriv ut mva-oppgjøret ved å trykke på Utskrift og Aktiver
Side 1 viser tallene som skal rapporteres inn til Altinn.
Side 2 viser alle mva-pliktige kontoer som er brukt i mva-perioden, samt grunnlag for beregning av skyldig mva.
Side 3 viser oversikt over fordelingen av bilagene på de forskjellige MVA-kodene.
Sende mva-meldingen elektronisk
Du kan lese her om hvordan mva-melding til Altinn skal sendes fra 2022.