-4
-4 betyr at det mangler filer i databasen, eller at databasen ikke er plassert riktig i data mappen. Ta kontakt med Support
-6
-6 betyr at det har oppstått en feil i databasen.
Løsning
Normalt vil en DBRepair korrigere slike feil. Følg bruksanvisningen du får frem ved å trykke ordet DBRepair. Dersom dette likevel ikke løser problemet, må du ta kontakt med support.
-12 og -13
Årsak
-12 og -13 kommer normalt når du prøver å slette noe i Cordel som utviklerne ikke har tatt høyde for. Skjer når det du prøver å slette igjen er koblet til noe annet. For eksempel så kan en kunde være koblet til tilbud, ordrer og så videre.
Løsning
Dette er normalt en feil i programmet, så du bør først prøve å oppdatere Cordel til nyeste versjon tilgjengelig. Er ikke dette nok må du ta kontakt med support.
-18
18 betyr at det har oppstått en feil i databasen.
Løsning
Normalt vil en DBRepair korrigere slike feil. Følg bruksanvisningen du får frem ved å trykke ordet DBRepair. Dersom dette likevel ikke løser problemet, må du ta kontakt med support.
-19
19 betyr at det har oppstått en feil i databasen.
Løsning
Normalt vil en DBRepair korrigere slike feil. Følg bruksanvisningen du får frem ved å trykke ordet DBRepair. Dersom dette likevel ikke løser problemet, må du ta kontakt med support.
-24
-24 er normalt en programmeringsfeil.
Løsning
Oppdater Cordel til ny versjon. Vi får raskt tilbakemeldinger fra kunder ved slike feil, og det er dermed stor sannsynlighet for at vi har lagt ut ny versjon hvor dette er korrigert.
Dersom dette ikke hjelper, bør du ta kontakt med support.
-93
Årsak
Brukerdatabasen (workdb) er feil versjon. Denne feilmeldingen kommer bare under RDM11 og nyere.
Når en bruker logger inn i Cordel, blir en slik database opprettet (en for hver bruker). Deretter blir databasen slettet når brukeren logger av igjen. Dersom brukeren ikke får logget ut på vanlig måte, kan denne databasen bli liggende igjen. Dette kan skje ved feilmeldinger i Cordel, eller nå bruker blir kastet ut av en annen bruker.
Det som har skjedd i dette tilfellet, er at en slik brukerdatabase som ikke ble slettet, finnes når Cordel blir oppdatert til ny versjon som igjen har en nyere versjon av databasen.
Løsning
Slett den aktuelle brukeren sin workdb i fra databasemappen til Cordel. Mappen heter sswork_<brukernavn> (for eksempel sswork_SYS) og ligger normalt under mappen data i Cordelmappen. Plasseringen kan variere da dette er konfigurertbart ved installasjon av CordelServer. Du kan finne denne plasseringen ved å sjekke i Cordel Server Admin (CordelServerInstall.exe).
-203
Årsak
Cordel har mistet kontakten med CordelServer. Dette kan skyldes ustabilt nettverk eller at CordelServer har sluttet å fungere (krasjet).
Løsning
- Start Cordel på nytt
- Dersom du får feilmelding -214 når du prøver å logge deg på igjen, har CordelServer sluttet å fungere og må derfor startes på nytt. Du finner informasjon om hvordan dette gjøres på siden Starte CordelServer på nytt.
-214
Årsak
Cordel får ikke kontakt med CordelServer. Skjer vanligvis ved pålogging til Cordel.
Løsninger
Ta en omstart av CordelServer
Det er mulig at CordelServer har sluttet å fungere og trenger en restart. Du finner informasjon om hvordan dette gjøres på siden Starte CordelServer på nytt.
Sjekk at server/port stemmer
Du finner hvilken adresse Cordel prøver å koble seg til på innloggingsbildet til Cordel:
Finn Cordelmappen på serveren og start programmet som heter CordelServerInstall.exe (det er viktig at dette gjøres på serveren hvor CordelServer er installert). Du skal da få opp et vindu som ligner på det under:
Sammenlign porten som står her med porten som står i påloggingsvinduet.
Sjekk brannmur
En brannmur kan blokkere porten Cordel benytter for å kommunisere med CordelServer. Normalt vil dette da være en brannmur som er installert på serveren. Skru gjerne av brannmuren helt når du tester om det er dette som er årsaken til -214.
-901
-901 betyr at det har oppstått en feil i databasen.
Løsning
Normalt vil en DBRepair korrigere slike feil. Følg bruksanvisningen du får frem ved å trykke ordet DBRepair. Dersom dette likevel ikke løser problemet, må du ta kontakt med support.
-902 og -910
-902 betyr at det har oppstått en feil i databasen, nærmere bestemt i indeksfilene.
Løsning
Normalt kan slike feil korrigeres ved å kjøre en keybuild. Du kan med fordel benytte sjansen til å kjøre en DBRepair. DBRepair vil sjekke databasen for andre typer feil.
Disse operasjonene kan startes ved å følge bruksanvisningen du får ved å trykke på enten ordet Keybuild eller ordet DBRepair.
-905
Denne feilmeldingen oppstår som regel ved pålogging.
Årsak
Skyldes at en eller flere database filer mangler eller er låst av en annen bruker eller et annet program. Man kan også få denne feilmeldingen om disken Cordel filene ligger på er full.
Løsninger
- Hvis det er kun en bruker er det kun en bruker som får feilmeldingen er det som regel brukerens mappe(..\Cordel\AA for bruker AA) som har den låste filen. Da kan det prøves å slette den mappen. Det vil som regel komme en feil på en fil og det er den som er i bruk. Åpne filen/programet som holder den åpen må avsluttes fra serveren.
- Hvis alle brukere får feilen er første steg å verifisere at alle filer er i databasen. Det skal være 168 DAT-filer, 86 Kxx-filer og en ss.dbd fil i mappen ..\Cordel\data. Hvis en fil mangler er det nødvendig og finne en fil å sette inn. Noen filer kan generes tomme men beste løsningen er å sette inn tomme filer.
- Hvis alle filer er til stede er det neste steget å sjekke om noen av filene blir holdt åpent av andre program ved å sjekke åpne filer.
-913
En eller flere logfiler kan være skadet. Slett mappen «LogFiler» i Cordelmappen og prøv på nytt.
-921
Denne feilmeldingen kan oppstå ved pålogging, men kun på installasjoner som benytter RDM11 eller nyere
Årsak
Skyldes at bruker allerede er pålogget.
Løsninger
- Cordel ligger allerede på oppgavelinjen. Skift til den forekomsten hvor bruker er pålogget.
- Logg på med annen bruker.
- Avslutt Cordel der hvor brukernavnet ble benyttet ved pålogging.
- Bruk DBTools til å fjerne brukeren.