Denne meldingen kommer fordi Cordel ikke klarer å lese/skrive data innenfor tidsfristen (normalt 20 sekunder).
Skyldes vanligvis at en annen bruker har låst filen du prøver å få tilgang til. Låsing av filer er helt normalt og skjer automatisk ved normal bruk av Cordel. Cordel låser filer når en bruker lagrer data slik at andre brukere ikke kan lese data som er ufullstendig lagret. Slike låser varer vanligvis bare et øyeblikk, men i tilfeller som gir denne feilmeldingen, kan låsen «henge igjen». Dette skyldes i så fall feil av programmet og ikke brukeren.
Løsninger
Prøv løsningene under i rekkefølge (de er prioritert etter vanskelighetsgrad).
Prøv igjen
Trykk «Ja/Yes» for å prøve igjen. Dersom dette hjelper, varte låsen lenger enn 20 sekunder, men ble likevel fjernet automatisk. Dette kan skje dersom noen utfører en tung operasjon i Cordel (som for eksempel prisoppdatering), eller at serveren jobber tungt og ikke klarer å levere data fort nok til klientene.
Skjer dette bare en gang i blant, er det ikke nødvendig å gjøre noe mer med problemet. Hvis dette derimot skjer jevnlig, bør dere vurdere å ta kontakt med support for å forsøke å finne årsaken til problemet.
Sjekk om noen brukere har en feilmelding fra Cordel stående på skjermen sin
Dersom det oppstår en feil i Cordel, kan programmet stoppe opp midt i en operasjon. Eventuelle låser som var opprettet på dette tidspunktet, vil først fjernes når bruker trykker OK på feilmeldingen (blir da ofte kastet ut av Cordel).
Logg av alle brukerne
Alle låser som er opprettet av en bruker vil bli fjernet når denne brukeren logger seg av Cordel. Dersom alle brukerne logger seg av, burde derfor dette løse problemet. Husk å starte partnerprogram som for eksempel HTServer på nytt dersom dere har noen av disse installert. Slike program er logget på databasen til Cordel på samme måte som vanlige brukere.
Start CordelServer på nytt
Dersom det ikke hjelper å logge av alle brukerne, kan dere prøve å starte CordelServer på nytt.
Omstart av CordelServer er beskrevet på siden Starte CordelServer på nytt.
Starte server på nytt
Hjelper ikke noen av punktene over, kan dere forsøke å starte selve (Windows)serveren på nytt.