Utarbeidelse av sluttdokumentasjon
Gå inn i en eksiterende ordre (service eller prosjekt). Varer som finnes under medgått er ofte naturlig å ta med i FDV-dokumentasjonen, men man kan også legge til varer fra spesifikasjonen (for eksempel hele eller deler av et tilbud) og fra alle varer som finnes i prisboka. Metodene lar seg også kombinere.
Det finnes flere muligheter for å generere selve sluttdokumentasjonen:
1. Man kan kopiere inn en eller flere maler, samt deler av en eller flere maler.
- For å hente inn en mal man har opprettet tidligere står man i «FDV (F11)» på ordren og trykker på «Ny» og velger «Fra mal». Velg så hvilken mal du vil hente inn i FDV-spesifikasjonen, og huk av for de bygningsdeler, systemer og komponenter som ønskes tatt med. Avslutt med «ESC».
2. Generere fra ordrespesifikasjonen: Her blir FDV-malen blir generert med utgangspunkt i det som ligger i ordren og kan deretter bearbeides videre. Dersom man gjør dette, vil avsnittene i ordren bli til systemer og varene/pakkene bli til komponenter i FDV dokumentasjonen.
- For å gjøre dette står du i «FDV (F11)» på ordren og trykker «Ny», velg så «Fra ordre».
3. I tillegg kan man opprette postene manuelt ved å stå i «FDV (F11)» og trykke på «Ny», for så å velge hvilken post man ønsker å legge til. For eksempel komponent eller system.
Det er også mulig å kombinere de forskjellige metodene.
Leveranseliste
En leveranseliste er en spesifikasjon av produkter som kreves eller ønskes dokumentert i FDV-dokumentasjonen. Det er blant annet her produktarkene kommer med, samt at man kan koble produktene fra leveranselisten til komponentene i FDV dokumentasjonen. Sistnevnte bør vurderes om er nødvendig.
For å generere en leveranseliste står man i «FDV (F11)» på ordren. Deretter kan leveranselisten genereres for hele ordren, hvert system eller hver bygningsdel. For å legge til leveranseliste per system eller bygningsdel, åpnes først aktuell post(anbefales). Trykk deretter på knappen «Leveranseliste» og «Ny». Om det ikke er ønskelig å splitte opp leveranselisten, trykk direkte på «leveranseliste». Velg så om du ønsker å hente varer fra medgått registeret på ordren, ordrespesifikasjonen eller prisboka. Trykk på escape [ESC] når du har markert de varene du ønsker å ha med i leveranselisten. Du får da opp en oversikt over alle produkter du har hentet inn, og får se hvilke som har et tilhørende vedlegg.
Denne leveranselisten synliggjøres også i sluttdokumentasjonen. Enten per bygningsdel/system eller totalt for ordren.
Knytte produkter til komponenter og legge inn drift/vedlikeholdsinstrukser
Etter at du har lagt inn leveranselisten kan du knytte produktene til de forskjellige komponentene der de hører hjemme, samt legge inn drifts- og vedlikeholdsintrukser. Dette gjøres ved å dobbeltklikke på komponentet, og fylle ut de forskjellige fanene der.
- Under fanen «Generelt (F2)» kan man endre nr. og navn, samt trykke på [Alt] eller nedtrekksmenyen bak varenr. for å legge til en vare fra leveranselisten. Da endrer beskrivelsen seg til det varen heter. Du kan også legge inn serienummer, sertifikat og produsent om ønskelig. I tillegg kan man fylle ut feltene behandling, funksjon og plassering. Disse tre feltene kan man også fylle ut i malen slik at de kommer som en standard på komponentet.
- Under fanen «Notat (F3)» kan man skrive inn fritekst som også kommer med i FDV dokumentasjonen.
- Under fanen «Dokument (F4)» kan man legge til dokumenter som skal følge med dette komponentet i FDV dokumentasjonen.
- Under «Drift og vedlikehold» kan man fylle ut forskjellige instrukser og sette på intervaller for utførelse. Dette gjøres på de forskjellige komponentene og systemene. Dette kan også legges inn fast på komponenter i en ferdig FDV-mal.
Tips og triks
Man kan også legge til dokumenter fra dokumentfanen ved å merke de med kryss for FDV. Da kommer dokumentene med i FDV dokumentasjonen under vedlegg.