Utarbeidelse av sluttdokumentasjon
Opprett ordre som normalt, både serviceordre og prosjektordre, og behandle disse som normalt ved å legge inn spesifikasjon, medgåtte varer og timer osv. Det er de varene som blir ført under medgått som er naturlig å ta med på FDV dokumentasjonen, men man kan også legge til varer fra spesifikasjon og fra hele prisboka i Cordel.
Det finnes flere muligheter for å generere selve sluttdokumentasjonen:
1. Man kan kopiere inn en eller flere maler, samt deler av en eller flere maler.
- For å hente inn en mal man har opprettet tidligere står man i «FDV (F11)»-mappen på ordren og trykker på «Ny» og velger «Fra mal». Velg så hvilken mal du vil hente inn i FDV spesifikasjonen og huk av for de systemer og komponenter som ønskes tatt med.
2. Generere fra ordrespesifikasjonen – hvor hele FDV spesifikasjonen blir generert automatisk ut fra det som ligger i ordren og deretter bearbeides i FDV mappen. Dersom man gjør dette vil avsnittene i ordren bli til systemer og varene/pakkene bli til komponenter i FDV dokumentasjonen.
- For å gjøre dette står du i «FDV (F11)»-mappen på ordren og trykker «Ny», velg så «Fra ordre».
3. I tillegg kan man også opprette FDV postene direkte i FDV mappen (manuelt/fritt) ved å stå i «FDV (F11)»-mappen og trykke på «Ny» og velge om man vil til for eksempel et system eller et komponent.
Det er også mulig å kombinere disse tre forskjellige metodene.
Leveranseliste
En leveranseliste er en spesifikasjon av produkter som kreves eller ønskes dokumentert i FDV dokumentet. Det er blant annet her produktarkene kommer med, samt at man kan koble produktene fra leveranselisten til komponentene i FDV dokumentasjonen.
For å generere en leveranseliste står man i «FDV (F11)»-mappen på ordren etter man har lagt inn de systemer og komponenter man ønsker å ha med, trykker på knappen «Leveranseliste» og «Ny». Velg så om du ønsker å hente/plukke fra medgått registeret på ordren, ordrespesifikasjonen eller prisboka/vareregisteret. Trykk på [ESC] når du har markert de produktene/varene du ønsker å ha med i leveranselisten. Da kommer du ut i en oversikt over alle produktene du har plukket og får se hvilke som har vedlegg (produktark knyttet til seg).
Denne leveranselisten kommer også med som et eget kapittel i sluttdokumentasjonen når man skriver den ut/genererer en pdf.
Knytte produkter til komponenter og legge inn drift/vedlikeholdsinstrukser
Etter at du har lagt inn leveranselisten kan du knytte produktene til de forskjellige komponentene der de hører hjemme samt legge inn drifts- og vedlikeholdsintrukser. Dette gjøres ved å dobbeltklikke på komponentet, og fylle ut de forskjellige fanene der.
- Under fanen «Generelt (F2)» kan man endre nr. og navn, samt trykke på [Alt] eller nedtrekksmenyen bak varenr. for å legge til en vare fra leveranselisten. Da endrer beskrivelsen seg til det varen heter. Du kan også legge inn serienummer, sertifikat og produsent om ønskelig. I tillegg kan man fylle ut feltene behandling, funksjon og plassering. Disse tre feltene kan man også fylle ut i malen slik at de kommer som en standard på komponentet.
- Under fanen «Notat (F3)» kan man skrive inn fri tekst som også kommer med i FDV dokumentasjonen.
- Under fanen «Dokument (F4)» kan man legge til dokumenter som skal følge med dette komponentet i FDV dokumentasjonen.
- Drifts og vedlikehold kan man fylle ut forskjellige instrukser og sette på intervaller. Dette gjøres på de forskjellige komponentene og systemene dersom ønskelig.
Tips og triks
Man kan også legge til dokumenter fra dokumentfanen ved å merke de med kryss for FDV. Da kommer dokumentene med i FDV dokumentasjonen under vedlegg.