Fakturagebyr er gebyr som legges til på fakturaer for å dekke kostnadene knyttet til fakturering. Dette kan inkludere administrative kostnader, behandling av fakturaer, levering av regninger til kunder osv.
Det finnes ingen fastsatte satser eller begrensninger for fakturagebyrer, så du har frihet til å velge beløpet selv, så lenge det ikke overskrider dine faktiske kostnader for fakturering.
For å legge til eller endre fakturagebyr på fakturaer i Cordel, følg disse trinnene:
- Gå til Hele menyen->Faktura/Kundereskontro->Fakturering.
- Trykk på Konfig-knappen øverst på verktøylinjen.
- Velg Standard Fakturaopplysninger.
- I fanen Generelt kan du justere fakturagebyret.
- Trykk på Lagre for å bekrefte endringene.
- Når det gjelder fakturagebyrer, kan du legge til opptil tre forskjellige satser avhengig av fakturabeløpet.
- Hvis du har huket av for “Fakturagebyr er inkl. mva”, blir satsen beregnet som et beløp inkludert merverdiavgift (mva) ved bruk av en konto med mva. Hvis du bruker en avgiftsfri konto, har dette feltet ingen betydning.
Eksempel: du har lagt til et fakturagebyr på 30 kr. Hvis du bruker en konto med mva (f.eks. konto 3000), og “Fakturagebyr er inkl. mva” er huket av, blir det ført 24 kr. på konto 3000 og 6 kr. på mva-kontoen.
VIKTIG. Du må velge en konto for føring av fakturagebyr i regnskapet.
For å gjøre dette:
- Trykk på «Hele menyen» – «Regnskap» – «Ajourhold regnskapsår».
- Dobbeltklikk på det året du ønsker å redigere.
- Gå til fanen "Kontovalg".
- I feltet "Konto for fakturagebyr" velger du en konto fra deres kontoplan. Dere kan selv bestemme om dere vil bruke en konto med merverdiavgift eller uten.
Det er også mulig å legge til eget fakturagebyr på en kunde.