Leverandører benytter ofte flere kunde-ID-er for én og samme kunde av ulike årsaker.
For det første gir det leverandørene muligheten til å administrere forskjellige rammeavtaler med ulike betingelser og priser for en og samme kunde. Dette kan være spesielt nyttig for store organisasjoner som har spesifikke avtaler for ulike avdelinger eller prosjekter.
I tillegg kan flere kunde-ID-er brukes til å håndtere forskjellige leveringsadresser for en og samme kunde. Dette sikrer at varene blir sendt til riktig sted, noe som forbedrer effektiviteten og reduserer risikoen for feil.
Det er enkelt å legge til flere eller endre kunde-ID-er hos en leverandør i Cordel.
- Gå til Hele menyen -> Basisregistre -> Leverandører. Finn leverandøren du vil legge til en kunde-ID for, åpne leverandørkortet og klikk på "Bestillingskontoer".
- Legg inn den nye kunde-ID-en og eventuelt en beskrivelse.
- Lagre.
- Husk å lagre leverandørkortet også.
Ved opprettelse av en ny bestilling kommer opp automatisk den kunde-ID som er valgt i feltet "Vår kundeid" på leverandørkortet.
Hvis det skal brukes en annen kundeid på en bestilling, må dere endre den manuelt ved å velge fra lista:
Det finnes ingen mulighet for å koble f.eks., en ordre til en bestemt kunde-ID.
NB! Hver kunde-ID hos leverandøren skal kobles til en bestemt adresse og det skal leverandøren sørge for.
I Cordel kobles ikke adresse til kunde-ID. Eventuelt kan legges manuelt vareadresse på en bestilling, da skal varene leveres til den.
OBS! Sørg for at det fylles også ut postnummer og poststed.