For å kunne remittere en faktura fra en utenlandsk leverandør til nettbank, må du følge disse trinnene:
-
Fyll inn nødvendig informasjon i Betalingsinfo(F6)-fane på leverandør kortet:
-
- Legg inn leverandørens egne adresse, postnummer, poststed og landkode. Dette er nødvendig for at betalingen skal kunne gå videre til remittering og for at den skal også remitteres som betaling til utlandet. Landkode velges fra liste som du legger til på forhånd. Hvordan du oppretter en liste over land/landkoder, kan du lese her.
- Sørg også for å legge inn SWIFT-koden (internasjonal bankkode) og IBAN (internasjonalt kontonummer) for leverandøren og/eller bankkode, banknavn, bankadresse. Dette er viktig for å sikre at betalingen går riktig vei.
2. Fyll inn informasjon om din egen bank:
-
- Gå til Hele menyen-> System konfigurasjon->Systemlisens.
- Fyll inn SWIFT og IBAN (eller BIC og IBAN).
- Lagre.
3. Legg inn nødvendig informasjon på fakturaen:
-
- Land skal normalt fylles automatisk basert på leverandøropplysningene. Hvis nødvendig, kan du manuelt velge et annet land.
- Velg valuta/valutakode fra en forhåndsdefinert liste. Hvis du trenger veiledning om hvordan du oppretter denne listen, kan du lese mer her.
- Valutakurs hentes fra valutalisten, men du kan manuelt endre den til dagens kurs (dvs. hvor mange norske kroner per 100 enheter av den utenlandske valutaen).
- Legg inn beløpet i den spesifikke valutaen.
- Oppgi eventuell annen informasjon som kreves for rapportering til valutaregisteret.
- Ifølge regnskapsloven skal alle fakturaer bokføres i norske kroner (NOK) i Cordel. Beløpet i norske kroner beregnes ut fra det opprinnelige beløpet i utenlandsk valuta og valutakurs som ble lagt på fakturaen.
4. Separate betalinger for utenlandske transaksjoner:
-
- Betalinger til utenlandske leverandører må remitteres separat fra innenlandske betalinger.
- Ikke bland utenlandske betalinger med innenlandske betalinger i en og samme remitterings fil.
5. Manuell justering for valutakursforskjeller:
-
- Etter avregning må du manuelt føre eventuelle differanser i beløpet på grunn av svingninger i valutakursen.
Tips! Hvis banken avviser filen, kan du dobbeltsjekke om du har lagt inn all nødvendig informasjon. Eller kanskje du ved et uhell har inkludert i filen utenlandske betalinger sammen med de innenlandske betalingene.