Flere leverandører/grossister benytter generalnota for sine kunder. Dette går ut på at det sendes fakturaer i en periode (f.eks. en måned) og at disse ved månedens slutt samles til en samleutbetaling. I forhold til regnskapsloven skal alle inngående fakturaer føres enkeltvis, og dette medførte tidligere mange utbetalinger og mye gebyr fra banken.
Løsning
I Cordel er det innført funksjoner som håndterer dette på en god måte. Det fungerer på følgende måte:
- Gå inn i «Leverandører» og forandre på den leverandøren som sender generalnotaen.
- Velg «Betalingsinfo(F6)»
- Sett kryss i feltet «Fakturaer skal samles i generalnotaer». Nye inngående fakturaer fra denne leverandøren vil nå ikke gå over i ‘Remittering’ når de bokføres i ‘Inngående faktura’.
- Når generalnotaen fra leverandøren kommer brukes knappen «Generalnota» i «Inngående faktura».
- Velg Ny. Dersom du har flere leverandører som leverer generalnota vil du først få opp valg av leverandør. Velg den du har fått generalnotaen fra.
- Du får nå opp en liste med inngående fakturaer fra leverandøren som ikke tidligere er med i noen generalnota. Marker de du vil skal være med på notaen.
- Cordel summerer nå de du har valgt, og viser bilde for generalnotaen. Legg inn evt. fakturanr, forfall, betalingsdato og kid slik som en vanlig remittering.
- Når du godkjenner og lagrer vil posten komme fram i Remittering, ikke i inngående faktura (det er jo egentlig bare en samleutbetaling).
- Når remitteringen er sendt banken, og konteringsretur er mottatt vil alle inngående fakturaer som er knyttet til generalnotaen automatisk bli registrert som utbetalt.