Dersom det blir endringer i kontraktens mengder underveis i prosjektet kan endringer utføres i mappen «KontraktEndr. (F5)». Dette er viktig å gjøre endringene i denne mappen da du dermed har kontraktens opprinnelige mengder i «Spesifikasjonen (F2)» og historiske endringer i «KontraktEndr. (F5)». Legg merke til at kontraktsendring er endring i antall (tillegg eller fradrag) mot kontraktens (spesifikasjonens) opprinnelige antall, og vil ikke bli fakturert for seg, kun avgjøre hvor mye som skal kunne meldes produsert. Har du for eksempel 3 stk av vare x i spesifikasjonen og legger inn en endring på et fradrag på 1 stk av vare x vil du kunne melde 2 stk produsert av vare x når du melder produsert verdi.
Slik går du frem for å gjøre en kontraktsendring:
- Stå i mappen «KontrakEndr. (F5)«
- Trykk på «Ny»
- Velg «Tillegg» eller «Fradrag»
- Legg inn et endringsnummer og en beskrivelse av endringer
- Trykk på «Endringer (F3)»
- Velg posten som skal endres og angi mengdeendring under «Denne endringen»
- Trykk «Lagre»
- Trykk [Esc] når du er ferdig
NB! Husk å godkjenne endringen!
Dette vil nå påvirke hvor mye du har mulighet til å melde produsert mot den gitte posten.
Utskrift av endringsmelding
Etter du har laget en endringsmelding kan du skrive den ut ved å stå på den gitte endringsmeldingen i oversikten og trykke på «Utskrift» og velg så «Endringsmelding». Velg så «Forhåndsvis» for å se på utskriften, eller trykk på «E-post» for å sende meldingen på e-post til kunde/byggherre. Denne meldingen kan kunde/byggeherre så signere og sende tilbake.