Ved å bruke metoden «Fakturer etter produsert» vil det si at det som blir meldt som produsert verdi i perioden i prosjektet også er det som blir fakturert på den gjeldende perioden. Produsert verdi er også inntekten i prosjektet. Ved bruk av denne metodikken blir det ikke trukket ut innestående beløp og dermed vil inntekt og fakturert være lik så fort du har laget fakturaen for perioden. Som ellers i Cordel prosjekt er det produsert verdi som er inntekten i prosjektet når du ser på statussammendraget, og også dette som legges til grunn for varer i arbeid (opparbeidet verdi) dersom man bruker standard metode for beregning av varer i arbeid.
1. Sjekk at faktureringsmetode er «Produserte mengder» og trykk på «Lagre» (dette gjøres ved å gå på fanen «Økonomi» og videre inn på underfane «Spesifikasjon (F2)» og klikke på knappen Ordremetode)
2. Legg inn relevant ordreinfo under mappen «Ordre-opplysninger (F12)»
3. Trykk videre på «Økonomi» og bli værende på «Spesifikasjon (F2)»
4. Trykk på «Ny», deretter «Rundsum» for å legge til prosjektets kalkulert beløp og kalkulerte kostnader. Evt. kan du bruke «Kopiere fra tilbud» (F2) når du oppretter en prosjektordre. Tilbudet som er gitt til kunden blir lagt under spesifikasjon.
5. Videre må vi opprette perioder for å melde produsert mot. Trykk videre på «Produsert (F4)» for å legge til flere perioder.
6. Trykk på «Ny Periode»
7. Huk av for «Opprette flere perioder» for å opprette flere perioder, og velg hvor mange perioder du vil opprette og startdato for første nye periode.
8. «Aktiver (F12)» og alle perioder vises under «Periode» eller på høyre siden i kolonnen «Produsert i periode»
9. Dobbeltklikk på en av postene som f. eks «Rigg og drift»
10. Her kan man fylle ut enten %-andel eller beløp for å melde produsert i perioden. (det er også mulig å endre i ordremetoden til å melde produsert på linjenivå, hvilket vil si at du da melder antall produsert på linjenivå, eksempelvis at det er produsert 60 meter av et rør). Så fort du har meldt produsert på postene i perioden vil det dukke opp et beløp likt totalt produsert på kontrakt i perioden under fliken «Fakturaplan (F3)».
11. Trykk «Lagre» når posten er ferdig utfylt. Gjenta på andre poster som er produsert.
12. Trykk på «Fakturaplan (F3)» når første periode er klar for fakturering
13. Trykk videre på «Lag faktura»
14. Huk av for «Kontraktsavdrag» og huk av for at perioden (måneden) er «Avsluttet»
15. «Aktiver (F12)» for å generere en faktura.
Det er også mulig å melde komplett i «Produsert (F4)». Ved å trykke på «Komplett» får du opp et slikt skjermbilde med status og der du kan sette «X» i for å melde gjenstående som levert.