Når du har en prosjektordre har du muligheten til å splitte opp kontrakten i forskjellige jobber. Dette kan for eksempel være jobber iht. bygningsdelstabellen, eller du kan bruke avsnitt. Dersom du bruker avsnitt er det viktig å nummerere avsnittene.
Dersom du har kalkulert i Cordel med bygningsdelstabell eller nummererte avsnitt blir det som standard foreslått at du oppretter dette som jobbliste når man lager en prosjektordre og kopierer fra tilbud ved opprettelse.
Hvis du ikke har kalkulert i Cordel er det fortsatt mulig å lage en jobbliste, men da må du lage avsnitt rundt de prisbærende linjene i «Spesifikasjon» på prosjektordren, og nummerere disse. En av fordelene med å dele opp i jobber under kontrakten er å kunne følge bedre med på deler av prosjektet, både økonomisk, fremdrift osv.
Kopiere fra tilbud
Kopierer du fra tilbud må du passe på at det er huket av for «Opprette jobbliste fra hovedposter i anbud» for at du skal få med deg jobblisten automatisk:
I neste skritt får du opp et nytt skjermbilde hvor du bestemmer på hvilket nivå du ønsker å lage jobber.
– Hvis du huker av for «Kopier bare poster på øverste nivå» får du jobber som tilsvarer det tosifrede nivået i bygningsdelstabellen. (F.eks. 31 Sanitær, 32 Varme, 41 Basisinstallasjon for elkraft osv). Huker du ikke av for denne vil du få med deg flere nivåer, hvilket betyr at 31 Sanitær blir en overskrift for flere jobber som kan være 311 Bunnledninger, 312 Ledningsnett, 314 Armaturer, 315 Utstyr osv. Med andre ord styrer dette krysset om du vil ha tosifret eller tresifret nivå på jobbene i jobblisten.
Når ordren er opprettet vil du få en jobbliste som for eksempel kan se slik ut (her er det bruk alle nivåer, IKKE krysset av for «Kopier bare poster på øverste nivå»:
Det er viktig å være klar over at dersom du skal få mest mulig utbytte av å bruke jobbliste må timer, materiell og direkte innkjøp (inngående faktura/autofakt) føres mot sine respektive jobber.
Dersom ønskelig kan man klikke seg inn på jobbene og endre bemanningsmetode og si «jobb har egen bemanning». Da vil du kunne bemanne hver enkelt jobb med forskjellige deltakere og dermed får ikke alle medarbeiderne «hele ordren» med alle jobbene, kun de jobbene de er satt opp på.
Uten å skrive tilbud i Cordel
Dersom du ikke har skrevet tilbudet i Cordel er den enkleste måten å lage seg en jobbliste på ved å splitte opp kontraktsummen i «Spesifikasjon» i ordren. Først bør du da finne ut av hvordan du ønsker å splitte det opp. I eksempelet under splitter vi det på bygningsdelsnivå (tosifret). Vi har en kontrakt på totalt kr. 500.000,- og finner i kalkulasjonen at vi har kalkulert på Bygningsdelene 31 Sanitær og 32 Varme, med henholdsvis kr. 250.000,- på hver av punktene. Vi finner også ut av at på 31 Sanitær er det kalkulert med kr. 100.000,- i materiell, hvorav kr. 70.000 er selvkost, og at det er kalkulert med 250 timer. På 32 Varme er det kalkulert med kr. 150.000,- på materiell, hvorav kr. 100.000,- er selvkost og at det er kalkulert med 170 timer.
- Da starter vi med å legge inn en rundsum på materiellet ved å stå i «Spesifikajson» og trykke på «Ny» og velge rundsum.
- Fyll så ut med en passene beskrivelse. For eksempel «Materiell»
- Legg inn «Beløp Selvkost»
- Legg inn «Beløp kalkulert»
- Trykk «Lagre»
- Vi skal så legge inn timene til dette. Det gjør vi ved å trykke på «Ny» og velge «Timer»
- Velg så riktig timekategori (timeprisen redigeres senere) og legg inn riktig antall
- Trykk Enter på tastaturet ditt for å bekrefte antall
- Trykk på ESC på tastaturet for å gå tilbake til spesifikasjonen
- Når du har lagt til disse to linjene og står i spesifikasjonen, steller du deg på den øverste av de to linjene og trykker på knappen «Avsnitt»
- Hold nede Shift på tastaturet ditt og pil deg ned så du får med begge linjene i blokken
- Trykk på «Lag Avsnitt»
- Legg inn avsnittsnr og beskrivelse. (F.eks. 31 på avsnitsnr. og Sanitær på beskrivelse)
- Trykk på «Lagre»
Gjenta punktene over for å legge til flere linjer og avsnitt. Da skal det i følge eksempelet vi tar utgangspunkt i se slik ut når du er ferdig:
Som du kanskje la merke til stemmer ikke summene med kr. 250.000,- på avsnitt 31 og kr. 250.000,- på avsnitt 32. Dette er fordi timene har generert en sum på bakgrunn av deres standard timesats. Dette må vi derfor endre slik at summene blir riktige i følge kontraktens totalsum. Vi nevnte over at det skulle være totalt kr. 250.000,- på hver av avsnittene og vi vet at utprisen på materiell på de to avsnittene er riktige ettersom vi har lagt inn dette manuelt, ergo må vi justere summen på timene. Dobbeltklikk på timekategorien i det første avsnittet og juster totalen slik at avsnittet får en riktig total. Trykk så på «Lagre» (i dette tilfellet betyr det at timene skal ha en pris ut på kr. 150.000,- på avsnitt 31 og kr. 100.00,- på avsnitt 32.
Etter dette er gjort ser vi at totalene stemmer, og antall timer fortsatt er korrekt.
Da kan vi gå til fanen «Generelt» og velge fliken «Jobliste. Her trykker vi på knappen «Ny» og velger «Generer jobber fra ordrens kontraktspes.»
Svar «Ja» på spørsmålet som dukker opp, og trykk så lagre. Da blir jobbene opprettet og kontrakten er nå splittet opp i to jobber.